Vain hallituselämää

02.10.2019 10:00

Agronomiliiton hallituksen opiskelijaedustaja on kuluneen vuoden ajan saanut valmistella Akavan ilmastonmuutoskannanottoa, tehdä päätöksiä 6000 jäsenen parhaaksi, nukkua Juha Tapion kanssa samassa sängyssä (eri aikaan), olla työhaastattelussa rekrytoivana osapuolena ja googlettaa salaa tuntemattomia lyhenteitä kesken kokouksen. Tätäkö se hallituselämä on?

On alkuun ehkä syytä hieman kerrata liiton hallintohierarkiaa. Agronomiliiton korkein päättävä elin on valtuusto, joka valitaan neljän vuoden välein vaalilla. Valittu valtuusto nimeää hallituksen, jonka tehtävänä on hoitaa liiton asioita sääntöjen ja valtuuston päätösten mukaan. Mutta miten tämä kaikki liittyy opiskelijablogiin? Agronomiliitto on yksi harvoista edunvalvontajärjestöistä, joissa hallituksen opiskelijaedustaja on täysivaltainen jäsen. Opiskelijaedustajaksi hallitukseen valitaan opiskelijavaliokunnan puheenjohtaja, ja olen itse saanut kunnian edustaa opiskelijanäkemystä hallituksessa vuonna 2019. Nyt kauden ollessa jo reilusti yli puolessa välissä voi kai jo hieman reflektoida kulunutta vuotta.

Hallitus kokoustaa keskimäärin kerran kuukaudessa, ja yleensä kokoukset pidetään Agronomiliiton tiloissa. Paikalla ovat hallituksen seitsemän jäsentä sekä valtuuston puheenjohtaja, jolla on puhe- ja läsnäolo-oikeus. Ainakin osan ajasta kokoukseen osallistuu myös liiton toimihenkilöitä, jotka toimivat mm. erilaisissa neuvottelu- ja toimikunnissa edustamassa meitä kaikkia. Perinteisten kokousten lisäksi pitää syksyllä kaksipäiväisen seminaarikokouksen jossain päin Suomea. Tänä vuonna matka suuntautui kohti Hirvensalmen Satulinnaa, jossa huoneita koristivat niitä asuttaneiden Vain Elämää -tähtien muotokuvat – omassa huoneessani tietysti Juha Tapio. Intensiivisen kokoustamisen ja valmistelun lisäksi saimme nauttia paikallisesta ruoasta sekä rannan savusaunasta, paljusta ja syksyisen raikkaasta järvivedestä.

Agronomiliiton hallitus seminaarimatkalla Satulinnassa syyskuussa 2019. Toim. huom: illallispöydässä ei itketty, eikä ihme kyllä edes laulettu.

Tänä vuonna hallituksella on erityisen kuumat paikat, kun liiton toiminnanjohtaja Jyrki Wallin siirtyy kohti uusia haasteita 16:n vuoden jälkeen, ja me saimme tehtäväksemme rekrytoida seuraajan täyttämään Jyrkin saappaat. Prosessin aikana pääsimme koko hallituksen voimin tenttaamaan kandidaatteja ja lopulta tekemään vaikean valinnan siitä, kuka on valmis ottamaan haasteen vastaan. Uusi toiminnanjohtaja aloittaa työssään marraskuun alussa, joten luvassa on vielä paljon odotettavaa ennen kauden päättymistä. Lisäksi saamme olla mukana järjestämässä jokavuotista jäsenseminaaria, joka käsittelee tänä vuonna ilmastonmuutosta. Kannattaa jo nyt merkata kalenteriin 25. lokakuuta, sillä myös opiskelijajäsenet ovat tietenkin tervetulleita mukaan. Ilmoittautuminen alkaa 2.10.!

Vaikka edelleen joudun myöntämään, etten ymmärrä isoa osaa kokouksissa käydyistä asioista, voin myös sanoa oppineeni hallitustyöskentelystä paljon kuluneen vuoden aikana. Eikä tämä ole ollut mitä tahansa elämää – kyseessä on nimittäin vain hallituselämää!

- Annika Ikonen, Agronomiliiton hallituksen opiskelijaedustaja ja opiskelijavaliokunnan puheenjohtaja

Lähetä kommentti