Minne tie vie valmistumisen jälkeen?

09.12.2016 15:00

Haastattelimme muutamaa lähivuosina valmistunutta entistä oikoslaista (Kuluttajaekonomian ja ravitsemustieteen opiskelijat OIKOS ry) siitä, miten he ovat löytäneet työnsä valmistumisen jälkeen ja miten opintojen aikana tulisi orientoitua työelämään.

Kysyimme valmistuneilta:

1. Missä työskentelet?
  2. Miten sait ensimmäisen työpaikan valmistumisen jälkeen? Vai jatkoitko esimerkiksi opiskeluaikaisessa työssä?
  3. Onko mieleesi tullut jotain, miten olisit voinut jo opintojen aikana ”valmistautua” työelämään?
  4. Mitä osaamista olet erityisesti työurasi alussa tarvinnut?
  5. Terveiset oikoslaisille

ETM Saara Pietilä, valmistunut ravitsemustieteestä

1. Työskentelen maa- ja metsätalousministeriössä tiedottajana. Vastaan ministeriön ruokaosaston ajankohtais- ja verkkoviestinnästä.
  2. Graduni oli vielä kesken, kun sain ministeriöstä ruokapolitiikan tiedottajan määräaikaisen pestin. Olin ollut aiempina kesinä Evirassa korkeakouluharjoittelussa ja yliopistolla maatalous-metsätieteellisessä tiedekunnassa viestintäharjoittelijana. Nämä kokemukset varmasti edesauttoivat valintaani muiden hakijoiden joukosta. Opiskelujen, harjoittelujen, työkokemusten ja luottamustoimien kautta pystyin perustelemaan haastattelijoille, että viestinnän osaamisen lisäksi tunnen myös ruokaketjun toimintaa, toimijoita ja tapahtumia.
  3. Harjoittelut olivat hyvää valmistautumista työelämään, sillä pääsin niissä molemmissa tekemään ”oikeita töitä” osana työyhteisöä. Olin lisäksi mukana Agronomiliiton mentoroinnissa, jonka kautta pääsin pohtimaan työelämän monia puolia ja erityisesti sitä, mitä itse haluaisin tehdä.
  4. Viestintäosaamisen lisäksi olen tarvinnut työssäni mm. projektinhallintataitoja, yhteistyötaitoja ja kielitaitoa. Työuran alussa on pitänyt myös opetella monia uusia kokonaisuuksia, joita ei varsinaisesti ole koskaan opiskellut. Myös kärsivällisyydestä on ollut hyötyä.
  5. Suosittelen seuraavaa: hakeudu rohkeasti opiskelemaan itseä kiinnostavia juttuja ja hyödynnä yliopiston kurssitarjonta myös Viikin ulkopuolelta. Älä stressaa liikaa, vaan nauti opiskelijaelämästä. Tsemppiä opintoihin!

ETM Sonja Hakala, valmistunut ravitsemustieteestä

1. Työskentelen Verso Food Oy:ssä Myynti- ja markkinointikoordinaattorina
  2. Palautettuani gradun keväällä 2015, jatkoin vielä kesätöissä opiskeluaikaisessa keikkatyöpaikassani Semperillä. Tämän jälkeen tein lyhyehkön (4 kk) pätkän töitä tutkimusavustajana DAGIS-tutkimushankkeessa, josta graduohjaajani Maijaliisa Erkkola vinkkasi minulle. Valmistuttuani virallisesti ja pätkätöiden päätyttyä hain avoimia paikkoja työkkärin, Monsterin, Oikotien yms. kautta. Vanha työkaverini Semperiltä vinkkasi Verso Foodin avoimesta paikasta LinkedIn’issä ja toimi suosittelijanani hakiessani paikkaa. Kävin haastattelussa 22. joulukuuta ja sain joululahjaksi tiedon, että minut valittiin!
  3. Työelämään voi parhaiten valmistautua tekemällä töitä. Opintojen aikana suosittelen hakemaan elintarvikealan töitä heti kun mahdollista. Tämä voi olla ruokakaupan kassatyötä, tarjoilua, suurkeittiöhommia, leipomotyötä tai mitä tahansa, mikä liittyy jotenkin ruokaan. Itse aloitin ruokakaupan kassalta ja päädyin nykyiseen työhöni kuluttajapalvelun ja tutkimusassistentin töiden kautta. Kaikki on kotiin päin! Entisenä ainejärjestöaktiivina suosittelen myös ottamaan aktiivisesti osaa Viikin opiskelijaelämään. Verkostoituminen on sanana tylsä mutta ilmiönä tärkeä. En itse ehkä aikanaan tajunnutkaan, mikä merkitys ainejärjestötouhuilla tulisi olemaan tulevan työllistymiseni kannalta. Onneksi kuitenkin lähdin leikkiin mukaan!
  4. Työtaipaleeni alussa olen tarvinnut paljon ravitsemustieteen perusoppeja sekä erityisruokavalioihin liittyvää tietämystä. Myös elintarvikelainsäädännön ja -teknologian tiedoille on ollut paljon käyttöä ja lisääkin on pitänyt opetella. Kaupallisesta osaamisesta olisi ollut hyötyä alussa, mutta koska en ollut juuri lukenut kaupallisia aineita, olen saanut pärjätä maalaisjärjellä. En ollut opintojeni alussa kovin kiinnostunut ruokaketjun kaupallisuudesta. Totuus kuitenkin on, että esim. elintarvike-ekonomiaa tai markkinointia olisi kannattanut lukea, sillä niistä on hyötyä, etenkin työnhaussa.
  5. Kehotan kaikkia nauttimaan opiskelijaelämästä niin kauan kuin kehtaatte. Työelämä arjen rutiineineen tulee kyllä vastaan ja silloin on kiva muistella opiskelijan 50 %-isia alennuksia, kiireettömiä ja puoli-ilmaisia Unicafelounaita, fuksibileiden etkoja, pullatalkoita ynnä muuta ynnä muuta. Tehkää silti samalla pieniä päätöksiä ja valintoja tulevaisuutta ajatellen, edes kerran kuukaudessa, jotka tukevat tulevaisuuden suunnitelmianne.Tarttukaa tilaisuuksiin ja tehkää töitä silloin kun niitä on tarjolla. Ja muistakaa: hyville tyypeille löytyy aina töitä!

MMM Elina Kytö, valmistunut kuluttajaekonomiasta

1. Työskentelen Valiolla tutkijana kuluttajatutkimus –ryhmässä eli työtehtäviini kuuluu erilaisten aistinvaraisten – ja kuluttajatutkimusten suunnittelu, toteutus, datan analysointi ja raportointi.
  2. Aloitin työt viimeisenä opiskeluvuotena. Gradu oli juuri valmistunut ja muutamia kursseja tein vielä työn ohessa. Hain työtä, kun näin työpaikkailmoituksen yrityksen internet-sivuilla.
  3. Tein erilaisia töitä koko opiskeluaikanani. Uskon, että aiemmista työkokemuksista oli hyötyä hakiessani työtä valmistumisen kynnyksellä. Aiemmat työt opettivat minulle monia työelämätaitoja ja kehittivät työelämän vaatimia ominaisuuksiani.
  4. Työurani alku vaati monipuolisesti erilaista osaamista ja valmiuksia, kuten substanssiosaamista, oma-aloitteisuutta, vuorovaikutustaitoja ja tietotekniikkaosaamista.
  5. Tsemppiä opintoihin ja työelämään!

Vastavalmistuneet sijoittuvat työelämään kyselyittemme mukaan sitä paremmin, mitä enemmän työkokemusta heillä on jo opintojen ajalta. Siksi kannustammekin opiskelijoita hakemaan työkokemuksia opintojen aikana erilaisista tehtävistä – erityisesti oman alan työnantajilta. Myös Agronomiliiton mentorointiohjelma ja erilaiset tilaisuudet ja tapahtumat ovat hyvä keino laajentaa omaa verkostoa alalle. Kysyimme opiskelijajäseniltämme, missä ja millaisissa tehtävissä he ovat kesän aikana työskennelleet. Katso haastattelut täältä ja poimi vinkit: http://www.agronomiliitto.fi/opiskelijat/apua-tyonhakuun/opiskelijat/.

Haastattelut ja blogin kirjoitus: opiskelija-asiamies Suvi Huttunen

Lähetä kommentti