Symbolit käyttöön

08.2.2013 14:18

Vuosi pyörähti käyntiin. Alkuvuodesta liitto kyselee jäseniltään tyytyväisyyttä liiton toimintaan ja haistelee sitä, mitä palveluja jäsenille pitäisi tarjota tulevaisuudessa.

Olen tavannut muutaman yrityksen edustajan, jotka tarjoavat omia tutkimustyökalujaan ja tulosten analysointia. Osalle liitto on tuttu, yhteistyötä on tehty aiemminkin. Osalle liitto on uusi tuttavuus, joille onkin hyvä kerrata liiton jäsenkunnan kirjo. Se yllättää aina uuden toimijan.

Perustiedoksi kerron, että jäseniä yhdistävä tekijä on koulutuspohja, joka yhdistää elintarvikeketjun toimijat. Mutta siihen pitääkin taas lisätä, että asiantuntemusta toki löytyy esimerkiksi bioenergiasta ja vakuutuksista. Meillä ollaan jäseninä opintojen alusta pitkälle seniorivuosiin. Liiton ydinpalvelut keskittyvät kuitenkin ruuhkaisiin vuosiin. Silloin on helpottavaa, että takana on jokin seinä, johon nojata; yt-neuvottelut eivät kuulosta maailman lopulta, sillä selusta on turvattu ansiosidonnaisella. Ja liitosta saa neuvoja uran käännekohtaan, joka jollekin on johtajasopimuksen laatiminen, toiselle kipeä irtisanominen.

Työelämän aikana jäsen voi työskennellä usealla työnantajalla eri sektoreilla. Jäseniä työllistää yli 1000 eri työnantajaa: se tarkoittaisi keskimäärin kolmea jäsentä/yritys, mutta todellisuus on jotain ihan muuta. Moni työskentelee ainoana alan edustajana ja toiset taas vain meikäläisten kesken.

Työttömyys on alle neljän prosentin, mutta jokainen jäsen, joka haluaisi töihin, muttei löydä paikkaansa on liikaa. Katsotaan, mihin tämä vuosi vie. Toivottavasti työttömyysluvut eivät lähde nousuun, eli alamme kestää tässä myllerryksessä.

Leipää, lannoitteita, kauppaa, tutkimusta, markkinointia, koneita, myyntiä, kasveja, energiaa, mikrobeja, maaperää, traktoreita, tölkkejä, tietokoneita, siemeniä, makkaraa, hiilijalanjälkeä ja lautasmalli. Teetimme viime vuonna symboleita kuvaamaan jäsenkunnan kirjoa.

Mitä sinä näet kuvissa? Löydätkö ammattisi? Näkyykö niissä tulevaisuus vai menneisyys?

Maija Soljanlahti
viestintäpäällikkö

• OLLI MAUKONEN 11 vuotta sitten

TERVEHDYS.PUUTTUUKO KIRJOSTA

-HEVONEN-RATSASTUS-PUU-METSÄ-MEIJERI.HYVÄ JO SELLAISENAAN.

TERV.OLLI MAUKONEN

• Maija Soljanlahti 11 vuotta sitten

Hevoisia ja ratsastusta voisi hyvinkin olla lisänä! Meijeripuolta kuvaa mielesäni tuo maitotölkki ja lehmä ja löytyyhän tuolta lasissakin maitoa!. Puut ja metsät jätimme suosiolla Metsänhoitajaliiton jäsenille.

Lähetä kommentti