Ravistelua agri- ja elintarvikesektorille

12.11.2013 11:45

Tulevaisuudentutkija Olli Hietanen ravisteli kuulijoitaan liiton jäsenseminaarissa 26.10.2013

Agronomiliiton jäsenseminaari kokosi Turkuun toista sataa jäsentä, jotka pääsivät nauttimaan erinomaisesta ravistelusta. Jäsenistöä nauratti, huvitti, hämmästytti ja provosoi  VTM Olli Hietanen. Voit katsoa Hietasen tiivistelmävideon klikkaamalla tästä. (Kuvaaja on ensikertalainen, joten ääni on videossa hieman heikko.) Hietasen esityksen diat on katsottavissa täältä (pdf).

Olli Hietanen laittoi koville paneelin, johon olimme saaneet nimekkäitä vaikutajia kentältä. Atrian Juha Gröhn, Valion Marika Laaksonen, Raision Ilmo Aronen, Turun yliopiston Laura Mattinen ja yrittäjä, viljelijä Janne Lehmussaari rauhoittelivat tilannetta, mutta yhtämieltä oltiin siitä, että tulevaisuus näyttää erilaiselta kuin tämä hetki. Toiminnanjohtaja Jyrki Wallin veti keskustelua. Paneelissa keskityttiin keskustelemaan huomisen osaamistarpeista, toimintaympäristön muutoksista sekä uusien innovaatioiden mahdollistamisesta. Paneelikeskustelusta on videoklipit tekeillä, jotka jaetaan myös jäsenistölle.

Paneelin jälkeen yleisöltä kerättiin ideoita ja ajatuksia suomalaisen ruokaketjun tulavaisuudesta - ja siitä, mitä Agronomiliitto voi tehdä, edistää, kouluttaa tai pitää esillä siihen liittyen.

Paneelin viesti alan vetovoimatekijöistä oli:

Uudet, kiinnostavat asiat tapahtuvat aidosti agri-, elintarvike- ja metsäteollisuudessa. Kansainvälisyys on tulevaisuutta, ja ruoka-alankin ottaa digiajan tosissaan. Ruoka kuuluu elämän perusnautintoihin, ja ruoan tuotanto on aidosti kestävää. Ympäristöasioihin kiinnitetään yhä enemmän huomiota, kykentä luontoon ja ympäristöön on vahvuus. Ruoka-alalla on mahdollisuus ratkaista terveysongelmia ja ammattilaiset voivat olla yhä paremmin mukana eri aloilla moniammatillisissa tiimeissä. Kannattaa huomioida, että elintarviketeollisuus on maailman suurin teollisuuden alan, josta saa urahaastetta globaalilla ja yksilötasolla.

Ihanaa, että ruoka on muutakin kuin fysiologiaa, printattuja mössöjä ja taloutta. Ruokaan liittyvät vahvat tunteet, joita ei aina järjellä selätetä. Siinä tämän päivän ja huomisenkin haaste.

Jatkamme liitossa seminaarin perkuuta. Juttua tulossa Alimenta-lehteen.

- Maija Soljanlahti, viestintäpäällikkö

Lähetä kommentti