Miksi järjestäytyä? Onko se #Fiksujuttu?

20.2.2014 11:06

Mihin palkansaaja tarvitsee etujärjestöä tänä päivänä?

Akavalaiset järjestöt pitivät kuukauden verran aktiivista keskustelua järjestäytymisen puolesta sosiaalisessa mediassa. Teemana oli pohtia, pärjääkö kukaan paremmin yksin kuin yhdessä. Ajankohta oli valittu vuoden alkuun, kun suurin osa jäsenmaksulaskuista lähetetään jäsenille.

Kun päätuotteena on järjestäytymisen tuoma tasapaino yhteiskunnassa neuvotellen, yhteistä ratkaisua hakien työmarkkina-, elinkeino- ja koulutuspolitiikassa, tuotetta on vaikea konkretisoida. Työ on pitkäjänteistä eikä ulosmitattavaa hyötyä ole heti näkyvissä. Vaikka onhan noita tuloksia, joista iloita: viisipäiväinen työviikko tai vuorotteluvapaajärjestelmä (jota on puolustettava joko käänteessä).

Listatako jäsenelle kaikki edut jäsenmaksulaskulle vai luottaako siihen, että hän hakee itseään koskevaan tarpeeseen tiedon liiton verkkosivuilta?  Kuka lukee lehden, kuka uutiskirjeen, seuraa viestiä twitterissä? Mahdollisuuksia seurata liiton ja Akavan toimintaa on monia, mutta aina viesti ei löydä vastaanottajaa.

Haasteenamme on puhutella jäsentä juuri sillä kärjellä, jolla hän sen hetkisessä elämäntilanteessaan tuntee saavansa hyödyn jäsenyydestä. Jäsentutkimuksemme mukaan toinen hakee turvaa, seuraava tietoa alan näkymistä, toinen arvostusta asiantuntemukselleen, neljäs haluaa selkeitä etuja ja heti mitattavia hyötyjä, viides nyrkkiä pöytään palkkatasonsa nostamiseksi. Kaikkea tätä liitto tarjoaa, mutta meidän tulee muistuttaa näistä tarpeeksi usein ja eri kanavissa.

Eräs puolue totesi jo muutama vaalikausi sitten, että vastakkain asettelun aika on ohi. Ottamatta kantaa päivän politiikkaan, niin akavalaisessa työmarkkinavaikuttamisessa kyse on juuri tästä. Työssäkäyvien jäsenten edunvalvonnassa tavoitteena ei ole tehdä sellaista, mikä on haitallista työnantajalle. Sehän olisi oman oksan sahaamista. Mutta kun työelämän seniorit ovat hämmästelevät sitä, miten edullisesti nuoret korkeasti koulutetut myyvät osaamistaan tai työnantaja ehdottaa työajaksi 24/7 vedoten matkapuhelinetuun, on tarpeen muistuttaa pelisäännöistä. Ei ihminen ole kone, ei kenenkään elämä voi olla vain työtä. Tämän ja muutaman muunkin asian takia kannattaa ja pitää järjestäytyä.

Millä nimellä tätä toimintaa pitäisi kutsua, jotta se avautuisi nuorisolle ja niille, jotka eivät osaa hahmottaa, mistä järjestäytymisessä on kysymys? Akavan Fiksut pärjää aina? –kamppis haki uutta nimeä ammattiyhdistysliikkeelle. Jatketaan keskustelua!

-  Maija Soljanlahti/viestintäpäällikkö @MaijaSol

Lähetä kommentti