Senioreiden iltapäiväseminaari huoltovarmuudesta

14.4.2015 12:30 – 15:30

Huoltovarmuus maassamme yleisesti ja elintarvikehuollossa erityisesti

Taustaksi: Huoltovarmuudella tarkoitetaan yhteiskunnan kykyä taloudellisten perustoimintojen ylläpitämiseen häiriö- ja poikkeustilanteissa. Huoltovarmuuden kannalta olennaista on ennakoida ja minimoida kriisien tai häiriöiden vaikutuksia taloudellisiin ydintoimintoihin.

Elintarvikehuollon tavoite on turvata väestölle kaikissa olosuhteissa määrältään normaalioloja vastaava ravintoenergian saanti.

Elintarvikehuollon keskeisenä perustana on kansallinen maataloustuotanto. Tämä edellyttää, että tuotantoedellytykset Suomessa säilyvät. Varautuminen edellyttää myös, että maassamme on riittävä elintarviketeollisuuden jalostuskapasiteetti sekä toimiva teollisuuden ja kaupan jakelujärjestelmä aina kuluttajalle saakka. Ruokaturvallisuus on osa huoltovarmuutta jokapäiväisessä elämässä.

OHJELMA

Klo 11.30      Ennen tilaisuuden alkua on mahdollista nauttia omakustanteinen, n. 20 euron lounas Royal Ravintoloihin kuuluvassa ravintola The Cockissa (ent. Kellarikrouvi)

Klo 12.30      Avaus – tervetuloa

• Huoltovarmuus maassamme ja sen jatkuvuuden varmistaminen
    Johtaja Jyrki Hakola, Huoltovarmuuskeskus
  • Alkutuotanto - Elintarviketeollisuus- sekä Kauppa- ja jakelupoolin toiminta jatkuvuuden hallinnan parantamiseksi. Kyberturvallisuus - tämän päivän uusi haaste
    Valmiuspäällikkö Aili Kähkönen, Elintarviketeollisuusliitto ry

Kahvitauko

• Ruoka ja vesi ovat kriittisiä elementtejä globaalisti.
    Professori Olli Varis, Aalto yliopisto
  • Maatalouden tuotantoedellytysten varmistaminen osana elintarvikehuollon varautumista
    Valmiusasiamies Juha Mantila, Huoltovarmuuskeskus

Klo 15.30 Tilaisuus päättyy

Ilmoittautumiset sekä lounaalle että seminaariin 7.4. mennessä: toimisto@agronomiliitto.fi tai puh. 09 2511 160.