Eduskuntavaalit 2019

Tarjoamme eduskuntavaaleissa 2019 ehdokkaana oleville Agronomiliiton jäsenille mahdollisuuden esittäytyä kollegoille ja äänestäjille tällä sivulla. Lisäksi julkaisemme ehdokkaina olevista jäsenistämme yhteisilmoituksen kolmessa sanomalehdessä (Maaseudun Tulevaisuus, Landbygdens Folk ja Kauppalehti) perjantaina 12.4.

Ehdokkaina olleista jäsenistämme läpi pääsivät: kansanedustaja Anne Kalmari, kansanedustaja Esko Kiviranta ja kansanedustaja Juha Pylväs.

Onnittelemme valituiksi tulleita!

------

Alla on kooste eduskuntavaaleissa 2019 ehdokkaana olevista Agronomiliiton jäsenistä.

121 Heimo Fiskaali. Yrittäjä, agronomi, Kristillisdemokraatit, Vaasa

57 Timo Kaunisto. Maaseutuyrittäjä, agronomi tohtoriopiskelija, Suomen Keskusta, Häme

Olen Timo Kaunisto, 56-vuotias hämeenlinnalainen agronomi, maaseutuyrittäjä ja tohtoriopiskelija. Olen osaava ja kokenut keskustavaikuttaja, alkiolainen arvopoliitikko. Tavoittelen paikkaa eduskunnassa ajaakseni hämäläisten etuja. Maakuntaa on vahvistettava, päärata ja kakkostie remontoitava ja elinkeinojen kannattavuutta parannettava.
Lapsiperheiden ja takuueläkeläisten etuuksia on korotettava. Ikäihmisille kodinomaisia osuuskunta-asuntoja ja hyvinvointikeskuksia. Sosiaaliturvaa parannetaan osallisuustulon avulla: perustulon ehdoksi osallistuminen järjestö- tai vanhustyöhön. Biokaasu torjumaan ilmastopäästöjä. Kaasuautoilta käyttövoimavero pois, tankkausverkosto laajemmaksi ja autojen muutostöihin kotitalousvähennys. Biokaasun tuotanto maaseudun uudeksi tukijalaksi. Maatalouden kannattavuutta parannetaan siten, että tiloille jää vuodessa vähintään 500 miljoonaa nykyistä enemmän yrittäjätuloa. Viljelijöiden asemaa ruokaketjussa on vahvistettava lailla.
Jos tulen valituksi, lupaan perustaa nuoria keskustalaisia päättäjiä politiikkaan valmentavan Hämeen Akatemian. Keskustan aatteellista työtä on vahvistettava ja samalla kasvatettava uusia keskustasukupolvia.

71 Esko Kiviranta. Kansanedustaja, MMM agronomi VT, Suomen Keskusta, Varsinais-Suomi

192 Saara Lång (o.s. Vanhala). Rikoskemisti, MMM Ph.D., Sitoutumaton (Sininen Tulevaisuus), Uusimaa

”Järki ja tunteet”
Jos etsit ehdokasta, joka on 1) nainen 2) sisukas, ahkera, avulias, rohkea ja ajattelevainen - olen etsimäsi ehdokas.
Haluan tehdä työtä turvallisen yhteiskunnan eteen, jossa työnteko ja yrittäminen on kannattavaa ja kansalaisia kohdellaan tasavertaisesti ja inhimillisesti.
Olen 52-v. filosofian tohtori ja teen KRP:n rikosteknisessä laboratoriossa Vantaalla DNA-tutkimuksia. Kunnallispolitiikassa toimin toista kautta sekä Loviisan kaupunginvaltuustossa että kaupunginhallituksessa. En kuulu mihinkään puolueeseen eli olen sitoutumaton ehdokas.
Perheeseeni kuuluu aviopuoliso ja harrastuksiani ovat ratsastus, moottoripyöräily, sähköbasson soitto ja espanjan opiskelu. Kuntoani pidän yllä punttisalilla ja ryhmäliikuntatunneilla.
Olen myös syntyisin Vantaalta, myöhemmin koti on sijainnut mm. Pyhtäällä, Helsingissä, USA:ssa ja Australiassa. Tällä hetkellä asutamme mieheni kanssa vanhaa rintamamiestaloa maaseudulla Loviisan Pernajassa.  https://www.saaralang.fi/

148 Marjo Mäkinen-Aakula. Maatalousyrittäjä, markkinointisuunnittelija, MMM agronomi, Suomen Keskusta, Pirkanmaa

Rakastan perhettäni ja koiriani, kasvun ihmettä sekä kesäaamun varhaisia hetkiä. Kolme lastani ovat jo maailmalla.
Tuotan varhaisperunaa ja vihanneksia Jullisen tilalla ja työskentelen osa-aikaisesti markkinointisuunnittelijana.  Aiemmin tein pitkän uran ruokaketjun parissa Turun yliopistossa. Etätyötä olen tehnyt toista kymmentä vuotta.
Vahvuuksiani ovat hyvät yhteistyötaidot ja tavoitteellisuus. Haluan puolustaa pientä ihmistä, suomalaista puhdasta ruokaa, maaseudun arkea sekä yrittämisen mahdollisuuksia. Ihmisten yhdenvertaisuus, alueiden tasa-arvo ja mielekäs vehreä asuinympäristö ovat minulle tärkeitä. Näen maaseudun mahdollisuutena ilmastonmuutoksen torjunnassa ja kannustan kiertotalouteen. Poliittinen urani alkoi paluumuuton myötä reilu 10 vuotta sitten ja olen tällä hetkellä Oriveden kaupunginvaltuuston 1. varapuheenjohtaja ja puoluevaltuuston jäsen.  marjomakinen-aakula.fi

39 Anne Kalmari. Kansanedustaja, maa- ja metsätalousyrittäjä, MMM agronomi, Suomen Keskusta, Keski-Suomi

Peloton nainen periferiasta lähti aikoinaan eduskuntaan puolustamaan maaseutua ja suomalaista ruokaa. Työ jatkui tällä kolmannella kaudella maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtajana. Sain myös arvokkaan pestin harvaan asutun maaseudun parlamentaarisen verkoston puheenjohtajana. Lapsemme ja sijaistyttömme elävät jo omaa elämäänsä. Metsänhoitaja mieheni hoitaa kotitilaa ja minulla on aikaa perehtyä asioihin, joihin haluan edelleen vaikuttaa.

Puolustan koko sydämelläni kotimaista ruuantuotantoa ja eettisiä tuotantotapojamme. Luodaan suomalaiselle ruualle reilun kaupan markkinat! Haluan julkisiin keittiöihin suomalaista ruokaa. Lähiruuan suosiminen on varmin tae omavaraisuuden säilymisestä. Maa, vesi ja ilma tulee jättää seuraaville sukupolville yhtä hyvässä kunnossa kuin olemme ne itse saaneet. Ilmastonmuutos tarvitsee ratkaisuja: energiatehokkuutta, biokaasua tankkeihin, kotimaisia valkuaiskasveja soijan tilalle ja lisää metsien kasvua.  www.annekalmari.fi

49 Sami Kilpeläinen. Hankintajohtaja, johtoryhmän jäsen, agronomi VTM, Kansalaispuolue, Oulu

Kansalaispuolueen puheenjohtaja, agronomi, valtiotieteiden maisteri, hankintajohtaja, urheilumies. Ikolan isäntä.
-hankintajohtaja ja Arlan johtoryhmän jäsen. Toiminut Ranuan meijeri Oy:n toimitusjohtajana, Kiteen Meijeri Oy:n toimitusjohtajana, osuuskunta MS Tuottajapalvelut hallituksen puheenjohtaja
-16 vuotta kunnallissa ja maakunnallisissa luottamustehtävissä Sotkamon kunnanvaltuutettuna, tarkastuslautakunnan puheenjohtajana (2001-2012), Kainuun maakuntavaltuutettuna, sairaanhoitopiirin tarkastuslautakunnan varapuheenjohtajana ja maaseutulautakunnan varapuheenjohtaja.
-Helsingin yliopiston edustajiston jäsen 2000-luvun alussa
-EU:n tuottaja- ja osuuskuntajärjestö COPA-COGECAn maitoryhmän varapuheenjohtaja 2012-2014.

SUOMALAISTEN OMA LINJA.
Oikeudenmukainen ja lapsiystävällinen Suomi.

107 Risto Lahti. Ministerin erityisavustaja, ETK, Suomen Keskusta, Vaasa

Olen 28-vuotias maa- ja metsätalousministerin erityisavustaja Ilmajoelta. Koulutukseltani olen elintarviketieteiden kandidaatti sekä automaatioasentaja. Vapaa-ajallani auttelen veljeäni kotitilan töissä (sikatalous), urheilen ja metsästän.  Olen ollut tähän mennessä töissä maatalouskaupassa, karjatalouskoneasentajana, Atrialla tehtaan huoltomiehenä sekä toimihenkilönä, viestintätoimistossa lobbarina myös elintarvikealalle sekä ministerin erityisavustajana. Näiden kokemusten kautta minulle on muodostunut laaja käsitys ruokaketjun kehittämistarpeista, joita olen voinut ministerin avustajana olla edistämässä. Tätä työtä olisi luontevaa jatkaa kansanedustajan tehtävässä.

Innostuin yhteisten asioiden hoitamisesta aikanaan opiskelijajärjestötoiminnan kautta. Olen toiminut Ilmajoen kunnanvaltuustossa yli 10 vuoden ajan.  Eduskunnassa haluaisin jatkaa jo tekemääni työtä suomalaisen ruuan eteen. Lisäksi haluaisin tehdä työtä koulutuksen, perheiden, toimivien peruspalveluiden sekä hyvien liikuntamahdollisuuksien puolesta.   http://www.ristolahti.fi/

118 Maarit Markkula. Ylitarkastaja, MMM agronomi, Liike Nyt, Satakunta

Olen 55-vuotias perheenäiti ja virkanainen Satakunnasta. Koulutukseltani olen maatalous- ja metsätieteiden maisteri, agronomi ja opettaja. Elämänikäinen opiskeluni jatkuu ja se tuo minulle jatkuvasti lisää uusia osaamisalueita. Liityin Liike Nytiin, jotta voin ajaa lainvalmistelun avaamista ja etenkin sitä, että puolueet eivät saa ihmisiltä 4 vuoden peruuttamatonta oikeutusta usein miten ajaakseen vain omaa etuaan. Liike Nytissä on toisin ja koen, että voin olla satakuntalaisten avuksi juuri täällä.

Minulle on tärkeää yhteiskunnallisen jatkuvan kasvavan eriarvoisuuden vähentäminen – niin elinkaaren alkupäässä koulutuksessa kuin loppupään terveydenhoidossa ja hyvinvoinnin takaamisessa. Kaikilla tulee olla mahdollisuus toisen asteen koulutukseen. Koulutus ei saa olla kiinni perheen varallisuudesta. Opetuksen laatukin on viime vuosina heikentynyt. Tästä kertoo entistä enemmän kouluissa tarvittava erityisopetus. Itseopiskelu voi täydentää oppimisympäristöjä, mutta se ei voi muodostaa pääosaa oppimisesta, koska se ei sovellu kaikille. maaritmarkkula.fi

115 Juha Pylväs. Kansanedustaja, maaseutuyrittäjä, MMM agronomi, Suomen Keskusta, Oulu

48 Tarja Uusipaasto. Maaseutuyrittäjä, viininvalmistaja, MMM agronomi, Suomen Keskusta, Keski-Suomi

45 Kati Partanen. Lehtori, maa- ja metsätalousyrittäjä, MMM agronomi, Suomen Keskusta, Savo-Karjala

Olen kokenut maa- ja metsätalouden vaikuttaja; olen ollut vuodesta 2011 alkaen MTK:n johtokunnan jäsen sekä Melan hallituksen jäsen. Viljelijöiden maailmanjärjestön (WFO) naisten komitean puheenjohtajana pääsen edistämään maaseudun naisten asemaa kansainvälisten foorumeiden kautta. Maatilallamme Iisalmessa tuotetaan mm. leipä- ja rehuviljaa sekä öljykasveja. Myös metsä on merkittävä osa elinkeinoamme. Opetan Savonia-ammattikorkeakoulussa yritystaloutta ja maatalouspolitiikkaa.

Pellot, metsät ja vesistöt ovat hyvinvointimme perusta. Niiden kestävällä käytöllä lisätään maakuntien elinvoimaa. Osaaminen on menestymisen edellytys. Sen varmistamiseksi on turvattava laadukas ja saavutettava koulutus varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin. Pöllintekojärki yhdistettynä osaamiseen on välttämätöntä politiikassa.