Kevytyrittäjyys

Jos yritystoiminta on pienimuotoista, voi vaihtoehto olla niin sanottu kevytyrittäjyys.

Jos teet laskutettavaa työtä, mutta et halua perustaa sitä varten omaa yritystä tai toiminimeä, on yksi mahdollisuus käyttää laskutuspalveluita. Ne hoitavat palvelumaksua vastaan paperisodan, kuten verot ja vakuutusmaksut. Kevytyrittäjyys voi olla yksi vaihtoehto, jos yritystoiminta on pienimuotoista ja satunnaista. Kevytyrittäjyydeksi kutsutaan laskutuspalveluiden, kuten UKKO.fi, kautta laskutettavaa työtä.

Myös OP:lla on oma Kevytyrittäjyys-palvelunsa. Näiden molempien etuna on se, että palveluntarjoaja hoitaa paperityöt, kuten laskutuksen, verojen maksun ja kirjanpidon, jolloin sinun ei tarvitse itse vaivata näillä mieltäsi.

Erona näillä kahdella on se, että:

• OP:n palvelussa saat y-tunnuksen eli sinusta tulee ihan oikea yrittäjä.
  • UKKO.fi:n kautta et saa y-tunnusta. Sitä kautta tehdyt työt kuitenkin tulkitaan esimerkiksi työttömyysturvamielessä yrittäjyydeksi, jolloin mahdollisessa työttömyystilanteessa nämä tulot vaikuttaisivat ansiosidonnaiseen päivärahaan alentavasti eli saisit niin sanottua soviteltua päivärahaa.

Agronomiliiton jäsenenä saat UKKO.fi:n palvelumaksuista 20 prosentin alennuksen. Kerro UKKO.fi:n asiakaspalvelulle olevasi Agronomiliiton jäsen.

Agronomiliiton jäsenet saavat UKKO.fi:n laskutuspalvelun käyttöönsä 20 %:n alennuksella. Jäsenhinta on 4 % laskutuksen arvonlisäverottomasta loppusummasta (normaalihinta 5 %). Alennuksen saa ilmoittamalla UKKO.fi:n asiakaspalveluun olevansa Agronomiliiton jäsen.

Huomaa, että työttömyysturvan kannalta laskutuspalveluiden käyttäjät katsotaan yrittäjiksi, usein sivutoimisiksi, millä on vaikutusta työttömyysturvaan.

Lisätietoa UKKO.fi:n palveluista ja palvelun käyttöönotto UKKO.fi:n sivuilta.

Agronomiliiton jäsenenä saat 20 prosentin alennuksen OP Kevytyrittäjä -palvelusta. Ilmoita Agronomiliiton jäsennumerosi, kun otat palvelun käyttöön.

Agronomiliiton jäsenet saavat 20 % alennukset OP Kevytyrittäjä-palvelusta. Ilmoita Agronomiliiton jäsennumerosi ottaessasi palvelun käyttöön. OP-kevytyrittäjä -palvelu hoitaa paperityöt, veroilmoitukset ja maksut puolestasi, jolloin voit itse keskittyä yritystoimintaasi. Saat Y-tunnuksen OP Kevytyrittäjä -palvelun välityksellä eli sinusta tulee ihan oikea yrittäjä, joskin toiminnan ollessa pienimuotoista yrittäjyytesi voidaan katsoa sivutoimiseksi.

Lisätietoja OP:n Kevytyrittäjä -palvelusta ja palvelun käyttöönotto OP:n sivuilta.