Miten työkokemusta hankitaan jatkossa?

18.9.2014 14:42

Opiskeluanaikaisen työkokemuksen hankkiminen tulevaisuudessakin tärkeää.

Osallistuin juuri webinaariin Alliance for Youth, Debate: Youth unemployment, the European challenge.  Webinaarissa 20 nuorta keskusteli tulevaisuudestaan eurooppalaisten poliitikkojen ja  yritysjohtajien kanssa.

Keskustelu oli hyvin mielenkiintoinen ja siinä nousi työkokemuksen tärkeys esille monesta eri näkökulmasta. Tärkeänä pidettiin esimerkiksi sitä, että työkokemusta hankitaan jo opintojen aikana, mm. harjoitteluiden kautta.

Tuttua työnantajien odotuksissa oli keskustelu siitä, miten tärkeää on määrittää se mitä itse haluaa saavuttaa, ja että työnhakutilanteessa  työnantaja odottaa, että kerrot mitä voit heille tarjota. Kärjistetysti, haluatko vain työpaikan, vai haluatko osaksi tiimiä johon tuot mukanasi oman osaamisesi.

Jäin pohtimaan käydyn keskustelun jälkeen, että ollaanko Suomessa menossa tietyllä tavalla taaksepäin. Meillä pohditaan kovasti poliittisella tasolla keinoja vähentää opintojen aikaista työssäkäyntiä. Asialla on nimittäin monta puolta. Opintojen aikana tehdyn työ pitäisi toki olla tarkoituksenmukaista (mielellään omalta alalta) ja se ei saisi haitata opintojen etenemistä. Työkokemusta tulisi mielellään hankkia ensisijaisesti harjoitteluista sekä kesätöistä.

Mitä jos meillä kuitenkin käy niin, että opiskelunaikainen mahdollisuus harjoitteluihin ja työelämäyhteyksien luomiseen vähentyy poliittisten päätösten seurauksena? Vedetäänkö meillä koulutusjärjestelmä niin tiukille, etteivät harjoittelut enää mahdu opintoaikatavoitteisiin eikä henkilökunnalla ole yritysyhteyksien luomiselle resursseja senkään vertaa kuin nyt?

Itse kannatan mahdollisimman laajan työkokemuksen hankkimista omalta alalta jo opintojen aikana. Parhaiten tämä onnistuu hankkimalla omaa koulutusta lähellä olevaa työkokemusta jo opintojen alusta asti kesätöillä. Haalarihommia ei kannata väheksyä, sillä ne ovat monesti hyvä reitti eteenpäin. Opintoihin kuuluviin harjoitteluihin kannatta hakea paikkaa mielessä oma tavoite, mitä haluan saavuttaa? Mihin haluan työllistyä opintojen jälkeen? Mikä on ensimmäinen askel haluttuun suuntaan?

Jos opintojen jälkeiset työllistymismahdollisuudet ovat hämärän peitossa, niin kannattaa ottaa rohkeasti yhteyttä minuun. Kannattaa myös osallistua liiton työelämäiltoihin, joissa voi tutustua työelämässä jo oleviin, vaikka he eivät aivan samasta pääaineesta olisikaan valmistuneet. Käsitys eri tehtävistä ja niiden sisällöistä auttavat hahmottamaan omaa tulevaisuutta ja toimialaamme kokonaisuutena.

Heidi/urapalvelut

Lähetä kommentti