På sommarutfärd med agroseniorer

28.8.2013 10:22

Porkkalaparentesen var ett centralt tema.

Vackra platser, kultur, lantbruk, trevliga mänskor från olika delar av vårt land och god mat. Det är ingredienserna då agroseniorerna åker på sommarresa.

Nu var det Västra Nyland med slott och gamla bruksmiljöer och som var målet för resan.

Margareta Segersven bjöd in och guidade oss i Sjundby slott som har anor från 1500-talet. Många intressanta detaljer om slottet och inredningen och livet där under olika tidsperioder fick vi ta del av under Margaretas sakkunniga guidning. Margareta bor i slottet och berättade också om hur det är att i dag bo i ett slott och bevara och ta hand om kulturarvet för kommande släkten. Imponerande!

Bruksorterna Fagervik, Billnäs och Fiskars med bra guidning gav oss en bra bild av hur verksamheten på bruksorterna utvecklats från 1600-talets järnframställning och arbetarbosättning fram till dagens turism med hantverk, konstutställningar och nya typers investeringar för bostäder, konferenser o.s.v.

Många vackra gamla hus fick vi se. Liten arkitektguide: Åldern bedöms ofta utgående från bl.a fönsterrutorna. Fyra rutor per fönster betyder 1700-tal, sex rutor tidigt 1800-tal och T-fönster sent 1800-tal. Fönsterrutorna och husen kunde vi också kolla i Gamla staden i Ekenäs där vi övernattade.

En liten besvikelse var det säkert för en del då Knipan överbokat och vi fick vår kvällsmiddag på Albatross i stället men maten var god! Inkvarteringsstället var kanske lite nerslitet men fönstren i mitt rum var i alla fall 1700-tals så det kanske kompenserar!

Utfärden avslutades med ett besök på Västankvarn, där Patrik Erlund mitt i sin semester tog emot oss och presenterade Västankvarn och olika odlingsförsök där. En av landets främsta växtodlingsexperter gav sin syn på både förädling, odlingsmetoder och jordarter. Mycket uppskattat!

Hoppas vi ses nästa sommar var mångas kommentar vid avskedet, vilket väl ska ses som ett bra betyg för resan. Kanske det blir Kuopio? Kontakta seniorutskottet om ni har synpunkter!

Läs Alimenta, där kommer en mera utförlig text om utfärden av Marjukka af Heurlin.

Tack till er alla som var med!

-          Hed-Mari Björkell

• Valborg Anderssén 10 vuotta sitten

Trevligt, Hed-Mari, med 'reseskildring'! Jag brukar själv göra sådana efter intressanta begivenheter.

Lähetä kommentti