Akavan aluetoimijoiden haku päättyy 30.11.

30.11.2015 23:59

Aluetoimijan tärkein tehtävä on toimia linkkinä alueen korkeakoulujen sekä Akavan opiskelijoiden välillä. Aluetoimija edustaa Akavan opiskelijoita omalla alueellaan. Tehtävänä on viedä Akavan opiskelijoiden edunvalvonnallisia linjauksia alueelle ja tehdä alueellista vaikuttamistyötä. Opiskelijayhteyshenkilö toimii ja vaikuttaa aktiivisesti myös Akavan aluejohtoryhmässä (AJR).

Akava on työmarkkinakeskusjärjestö, jonka jäsenenä on 110 000 korkeakouluopiskelijaa. Akavan opiskelijatoiminta on näköalapaikka muun muassa työmarkkina- ja opiskelijapolitiikkaan. Aluetoimijana toimit Akavan opiskelijoiden äänenä, silminä ja korvina korkeakoulussasi ja vastaat alueellisesta vaikuttamisesta sekä edunvalvonnasta. Tehtävä on luottamustoiminen. Kausi alkaa vuoden 2016 alusta ja kestää 1+1 vuotta, eli voit halutessasi jatkaa toisen vuoden ilman erillistä hakua.

Voit hakea seuraaviin paikkoihin:

Pääkaupunkiseutu                 3 aluetoimijaa (Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto, Haaga-Helia)

Kuopio                                    1 aluetoimija

Akavan opiskelijoiden aluetoimijaksi haetaan liitteenä olevalla hakemuksella, jossa toivomme sinun kertovan itsestäsi sekä opiskeluistasi. Kerro hakemuksessasi myös, millaista näkemystä ja osaamista voisit tuoda esiin toimiessasi Akavan opiskelijoiden aluetoimijana. Kokemus nuoriso- tai opiskelijavaikuttamisesta ja Akavan sekä sen jäsenjärjestöjen opiskelijatoiminnasta lasketaan eduksi henkilöitä valittaessa. Voit kertoa myös verkostoistasi alueella. Valitun henkilön tulee opiskella hakemansa paikkakunnan korkeakoulussa sekä olla akavalaisen järjestön jäsen. Mainitse myös, mikäli olet halukas toimimaan Aluejohtoryhmässä.

Voit liittää hakemukseen ansioluettelosi. Kerro myös seuraavat yhteystietosi: Nimi, korkeakoulu ja opiskeluala, sähköpostiosoite, puhelinnumero ja postiosoite. Kerro hakemuksessasi, minkä Akavan jäsenjärjestön jäsen olet.

Akavan opiskelijoiden aluetoimijan tehtävänkuva: Toiminnan tärkein tavoite on pitää yllä keskustelua opiskelijoiden työelämäasioista alueellisten sidosryhmien kanssa. Jokainen aluevaikuttaja räätälöi tehtävänkuvansa yhdessä Akavan opiskelijatoimijoiden kanssa oman kiinnostuksensa ja tehtäviin käytettävissä olevan ajan mukaan.

-Pitää yhteyttä alueella toimiviin opiskelijajärjestöihin (ylioppilaskunnat, opiskelijakunnat, poliittiset nuoriso- ja opiskelijajärjestöt, ainejärjestöt, liittojen opiskelijajärjestöt jne.) ja vie heille tietoa Akavasta ja Akavan opiskelijoista (esim. Akavan opiskelijoiden tiedotteiden välittäminen) sekä kuuntelee heidän toiveitaan Akavan ja Akavan opiskelijoiden suuntaan.

-Lisätä Akavan opiskelijoiden tunnettuutta oman alueen korkeakouluyhteisössä.

-Tapaa alueellisia sidosryhmiä mahdollisuuksien mukaan ja on myös yhteydessä alueen korkeakoulun henkilökuntaan (esim. tiedon sekä esitteiden vieminen ura- ja rekrytointipalveluille). Osallistuu mahdollisuuksien mukaan erilaisiin alueellisiin seminaareihin, jotka tarjoavat sekä koulutusta edustajalle itselleen sekä mahdollisuuden viedä valtuuskunnan edunvalvonnallisia tavoitteita alueen päättäjille ja vaikuttajille.

-Jokaisessa Akavan aluejohtoryhmässä (AJR) on mukana yksi opiskelijaedustaja. Opiskelijaedustaja pitää Akavan opiskelijoille tärkeitä teemoja toiminnassa esillä.

-Osallistuu alueella järjestettävään Akava-päivään ja sen järjestelyihin.

-Järjestää alueellisille opiskelijavaikuttajille suunnattu iltatilaisuus esimerkiksi Akava-päivän yhteydessä, ja/tai kutsua opiskelijavaikuttajat Akava-päivän yhteiseen iltatilaisuuteen.

-Osallistuu Akavan opiskelijoiden valtuuskunnan seminaarikokouksiin (kolmesta neljään vuodessa), joiden yhteydessä järjestetään aluevaikuttajille ohjelmaa.

Hakemus sekä sen liitteenä oleva ansioluettelo tulee lähettää Akavan keskustoimistoon Veikka Kuusistolle 30.11. mennessä sähköpostiin veikka.kuusisto@akava.fi tai kirjeitse osoitteeseen Akava ry/Veikka Kuusisto, Maistraatinportti 2, 2. krs., 00240 Helsinki. Hakemukset käsittelee sekä valinnat tekee Akavan opiskelijoiden valtuuskunnan työjaosto.

Lisätietoja:

Hannes Leppäkangas, Akavan opiskelijoiden 2. varapuheenjohtaja puh. 044 285 8983, hannes.leppakangas@akava.fi

Veikka Kuusisto, järjestötoiminnan assistentti puh. 050 383 1497, veikka.kuusisto@akava.fi