YTN:n hallitus hyväksyi neuvottelutuloksia

Kauppi: Poikkeuksellinen kierros

YTN:n hallitus hyväksyi tänään 23 kiky-sopimuksen piirissä olevaa työehtosopimusta koskevaa neuvottelutulosta. Nämä sopimukset koskevat yhteensä 103 000 ylempää. Päätökset syntyivät hallituksessa yksimielisesti.

Suurin sopimus on teknologiateollisuuden ylempien TES, joka maan toiseksi suurin teollisuuden työehtosopimus. Muita nyt hyväksyttyjä  YTN:n isoja sopimuksia ovat tietotekniikan palveluala, suunnitteluala, kemianteollisuus sekä energia-ala. Rahoitusalaa koskeva ratkaisu hyväksyttiin ehdolla, että alan taustaryhmäkin sen hyväksyy.

Tässä vaiheessa ulkona ratkaisusta on ICT-ala, jossa neuvottelut eivät kunnolla päässeet edes alkamaan PALTAn kieltäydyttyä neuvottelemasta edellisen tyka-sopimuksen vielä auki olevista kohdista.

YTN:llä ei ole työehto- eikä siten kiky-sopimustakaan kaupan alalla, metsäteollisuudessa, rakennusalalla eikä elintarviketeollisuudessa, koska työnantajat eivät ole halunnet sellaista neuvotella. Näiden alojen ylempiä työaikojen pidennykset eivät koske.

-Tämä on ollut monessa mielessä poikkeuksellinen kierros. Palkansaajapuoli on suostunut avaamaan omat sopimuksensa kesken kaiken ja toteuttamaan sisäistä devalvaatiota. Kun otetaan huomioon jo aiemmissa sopimuksissa tehdyt keskeisiä kilpailijamaitamme matalammat korotukset, on syytä lopettaa marina siitä, ettei tämä sopimus muka vahvista kilpailukykyämme. Kyllä se vahvistaa, mikäli se lopulta toteutuu, sanoo YTN:n puheenjohtaja Heikki Kauppi.

Lue lisää YTN:n verkkosivuilta