Huolia kesätöissä? Kysy neuvoa maksuttomasta Kesäduunari-infosta

SAK:n, Akavan ja STTK:n yhteinen Kesäduunari-info avautuu jälleen tiistaina 2.5. Palkansaajakeskusjärjestöjen maksuton neuvontapalvelu auttaa kesätyöntekijöitä jo 13. kerran. Vuosien kuluessa Kesäduunari-info on vastannut tuhansien nuorten sekä heidän vanhempiensa ja työnantajien kysymyksiin.

Kesäduunarineuvoja Sari-Anne Salminen muistuttaa, että työsuhteen ehdot kannattaa käydä huolellisesti läpi ennen työsopimuksen allekirjoittamista. Kesäduunari-infoon voi tarvittaessa ottaa yhteyttä jo ennen kesätyön alkamista.

– Infosta voi kysyä neuvoja esimerkiksi palkkaan, työvuoroihin ja koeaikaan liittyvistä aiheista. Kaikki kysymykset käsitellään luottamuksellisesti, eikä avun pyytämistä tarvitse arastella. Salminen kehottaa kesätyöntekijöitä huolehtimaan, että he saavat kunnollisen opastuksen työhönsä.

– Työnantaja on velvollinen antamaan ohjausta myös työpaikan olosuhteista, koneiden ja laitteiden käytöstä sekä työturvallisuudesta. Kunnon perehdytys vähentää työtapaturmia, parantaa työn laatua ja lisää työhyvinvointia.

Kesäduunari-info aukeaa tiistaina 2. toukokuuta ja on avoinna torstaihin 31. elokuuta saakka. Palvelun uusille verkkosivuille www.kesaduunari.fi on koottu kesätyöntekijöille tärkeää työelämätietoa. Sivujen kautta on myös mahdollista lähettää kysymyksiä kesäduunarineuvojalle.

Puhelinpalvelu vastaa maanantaista perjantaihin kello 9–15. Neuvontaa saa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palveluun voi soittaa nimettömänä. Neuvoja voi kysellä numerosta 0800 179 279. Kesäduunari-info on myös Facebookissa www.facebook.com/kesaduunari ja Twitterissä twitter.com/kesaduunari [https://twitter.com/kesaduunari].