Etelä-Karjalan agronomit ry:lle Vuoden yhdistys 2017 -palkinto

100-vuotias ja samalla Agronomiliiton vanhin jäsenyhdistys on valittu Vuoden yhdistys 2017 -palkinnon saajaksi. Palkinnon vastaanottivat yhdistyksen puheenjohtaja Jyrki Jauhiainen ja sihteeri Leena Ristimäki Agronomitalolla 7.4.2018 pidetyssä tilaisuudessa. Palkinnon arvo on 1 500 euroa.

Etelä-Karjalan agronomit ry:n puheenjohtaja Jyrki Jauhiainen ja sihteeri Leena Ristimäki

Agronomiliitto vietti 120-vuotisjuhlavuottaan viime vuonna lanseeraamansa SUOMI KASVAA RUOASTA -teeman mukaisesti. Yhtenä juhlavuoden toimenpiteenä myös liiton jäsenyhdistykset järjestivät moninaisia alueellisia tapahtumia ympäri Suomen. Tapahtumilla juhlistettiin myös itsenäisen Suomen 100 -vuotista taivalta ja ne olivat osa valtioneuvoston kanslian johtamaa Suomi 100 -ohjelmaa.

Agronomiliiton hallitus katsoi Etelä-Karjalan agronomien toiminnan vuonna 2017 nousseen ylitse muiden, vaikka taso juhlavuonna oli normaalia kovatasoisempi. Agronomiliitto katsoi päätöksessään, että 36 jäsenisen yhdistyksen aikaansaannokset olivat poikkeuksellisen ansiokkaat, monipuoliset ja jäsenkunnan lisäksi monia yhteistyökumppaneita koskettaneita.

Juhlavuoden ensimmäinen tapahtuma oli laivaretki Viipuriin ja Antreaan, johon osallistui 45 henkilöä. Ohjelmaan sisältyi Viipuriin ja sotiemme taistelupaikkoihin tutustuminen sekä käynti Antrean vanhalla hautausmaalla Etelä-Karjalan agronomien perustajan agronomi, maanviljelysneuvos Erkki Pullisen haudalla. Yhdistys julkaisi myös 100-vuotishistoriikin: "Agronomit 100 v. Karjalaisee viisii".

100-vuotisjuhlat pidettiin lokakuussa Lappeenrannassa. Päivä koostui juhlaseminaarista ja -illallisesta Lappeenrannan Kehruuhuoneella. Seminaari paneeleineen keräsi yli 110 kuulijaa ja sen päätti lähiruokaan perustuva lounas. Juhlaillallinen nautittiin seminaarin jälkeen Lappeenrannan vanhalla Raatihuoneella.

Lisätietoja:

Agronomiliiton hallituksen puheenjohtaja Ilmari Halinen, puh. 040 510 3556
Agronomiliiton toiminnanjohtaja Jyrki Wallin, puh. 040 901 1640
Etelä-Karjalan Agronomien hallituksen puheenjohtaja Jyrki Jauhiainen, puh. 050 552 1417
Etelä-Karjalan Agronomien sihteeri Leena Ristimäki, puh. 050 553 5054

Agronomiliitto yhdistää koko ruokaketjun: siihen kuuluu noin 6 000 maatalous-, elintarvike-, ravitsemus-, kotitalous-, ympäristö-, bio- ja kuluttajatieteiden asiantuntijaa. Liitto on palvelu- ja etujärjestö, joka ajaa jäsentensä ammatillisia ja yhteiskunnallisia etuja. Vuonna 1897 perustettu Agronomiliitto on Akavan jäsenjärjestö.