Akava: Esitetty malli itsensätyöllistäjien työttömyysturvaksi toisi uutta työtä

Akava on erittäin tyytyväinen oikeus- ja työministeri Jari Lindströmin asettamaan selvitykseen, koska siinä esitetään työttömyysturvaan sellaisia positiivisia ja kannustavia muutoksia, jotka helpottaisivat työllistymistä ja uusien työpaikkojen syntymistä.

Selvityshenkilöt ovat lähteneet työttömyysturvan kehittämisessä liikkeelle siitä näkökulmasta, että esitettävät keinot lisäävät työllisyyttä. Tästä heille erityiskiitos. Työllisyyden lisääminen on nyt sekä maan hallituksen että työmarkkinajärjestöjen tärkein tehtävä, sanoo puheenjohtaja Sture Fjäder.

– Selvityshenkilöt, Akavan johtaja Maria Löfgren ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén, esittävät yhdistelmävakuutusta, joka mahdollistaisi nykyistä paremmin saman henkilön työskentelyn palkansaajana ja yrittäjänä. Työssäoloehdon kerryttäminen ja ansiosidonnaisen työttömyysetuuden suuruus voisivat ehdotuksen mukaan määräytyä palkansaaja- ja yrittäjätyön yhdistelmästä.

– Yhdistelmävakuutus vastaa muuttuneen työelämän haasteisiin, ja toimeentulon hankkiminen useammasta lähteestä ja eri statuksilla on tullut jäädäkseen. Esitetty rahoitusmalli on realistinen, koska siinä yhteiskunnan kustannukset tai työnantajien ja palkansaajien maksurasitus eivät kasva. Niinpä hallituksen tulisi käynnistää mahdollisimman nopeasti, mutta harkiten ajan kanssa toteutettava yhdistelmävakuutuksen kolmikantainen lainsäädäntövalmistelu, Fjäder esittää.

Myös työttömyyskassajärjestelmää on uudistettava.

– Ihmiset työskentelevät yhä enemmän vuorotellen yrittäjinä, freelancereina tai palkansaajina. Ihmiset siirtyvät yhä monimuotoisempaan työelämään, mutta kassajärjestelmä laahaa menneellä vuosituhannella. Meillä tulee olla jatkossa vain työttömyyskassoja, eikä erillisiä yrittäjien ja palkansaajien kassoja.

Akavan mielestä on mainiota, että raportissa työttömiä kannustetaan yritystoiminnan aloittamiseen jo silloin, kun he ovat kokoaikaisen työn hakijoita ja työn vastaanottamisvelvoitteen piirissä. Tähän tähtää selvityshenkilöiden esitys, jossa työttömänä aloitettavaa yritystoimintaa voitaisiin pitää sivutoimisena neljän kuukauden ajan. Vasta sen jälkeen arvioitaisiin, onko yrittäjyys sivu- vai päätoimista.

– Tämä muutos selkeyttäisi merkittävästi nykytilaa ja parantaisi työttömänä yritystoimintaa aloittavien tilannetta. Tämän esityksen toteuttaminen antaisi todellakin lisää mahdollisuuksia työllistymiseen jatkossa, sanoo asiantuntija Katja Veirto.

Akava on ollut aloitteellinen itsensätyöllistäjien, freelancereitten ja apurahalla työskentelevien aseman parantamisessa. Akava lanseerasi yhdistelmävakuutusmallinsa keväällä 2016 ensimmäisenä työmarkkinajärjestönä, ja se perusti alkuvuodesta Akavan yrittäjien ja itsensätyöllistäjien edunvalvontajärjestön.

Lisää aiheesta:

Selvityshenkilöiden Maria Löfgrenin ja Harri Hellsténin haastattelu osoitteessa www.akava.fi/selvityshenkiloiden_esitys

TEM:n tiedote: Siirtymät palkkatyön ja yrittäjyyden välillä joustavammiksi:  http://tem.fi/artikkeli/-/asset_publisher/selvitys-siirtymat-palkkatyon-ja-yrittajyyden-valilla-joustavammiksi

Selvityshenkilöiden Maria Löfgrenin ja Harri Hellsténin raportti: Selvitys työttömyysturvajärjestelmän muutostarpeista palkkatyön ja perinteisen yrittäjyyden välimaastossa