Miltä kuulostaa FoodTech tai CleanFood?

13.12.2013 14:45

Elintarviketeollisuusliiton johdolla Suomen ruokavienti halutaan kaksinkertaistaa seuraavan viiden vuoden aikana. Hienoa! Tämä on loistava mahdollisuus meidän jäsenillemme, koko ruokaketjulle. Agronomiliitto tukee hanketta yhdessä Akavan kanssa.

Miten tavoite saavutetaan? Suunnitelmissa teroitetaan suomalaisia puhtaita raaka-aineita, innovatiivisia tuotteita ja teknologiaa, joita voidaan viedä maailmalle yhteisen brändin alla – isot ja pienet yritykset yhdessä.

Suunnitelmissa vilahtavat sanat FoodTech ja CleanFood. Häviääkö tunne ja nautinto kun korostetaan puhtautta ja teknologiaa?

Ei, jos pelkää ruokaa tai pelkää, että ruoka myrkyttää. Kiinassa asuneet suomalaiset kertovat, että kotimaanvierailut tarkoittivat ruokaostoksia ja viemisiä takaisin Kiinaan. Kiinalaisesta marketista ostettiin australialaisia tuotteita ja vältettiin paikallisia.

Mutta halutaanko teknistä? En usko. Luonnollista? Kyllä. Etsitään siis vielä hetki sitä sanaa, joka vetoaa ostopäätöksen tekevään perheenäitiin. Äitiin, sillä edelleen useimmin ostopäätökset tehdään naisten päissä.

Olli Hietanen provosoi liiton jäsenseminaarissa lokakuussa väittäen, ettei kukaan muu maailmassa kuin suomalainen halaile hoitamattoman näköistä ikimetsää ja brändää tuotteitaan kummallisilla muumeilla.

Jäin pohtimaan, kuinka tärkeää onkaan vientihanketta edistettäessä tutustua vientimaan ruoka- ja ostokulttuuriin ja arvomaailmaan. Suomalaisia tuotteita on kehitettävä vientiin, ei vietävä omia tuotteitamme – ainakaan jos mielimme lähialueita kauemmas.

Ruoka on kulttuuria, valinnat tehdään tunteella. Ruoalla maustetaan arkea ja juhlaa. Osa hakee ruoasta elämyksiä, osa turvaa, osa terveyttä ja osa vain siirtää nälkää. Mitä tunnetta suomalaisella ruoalla halutaan koskettaa?

Olemme valitettavan hyviä ruoantuojia – suomalainen ostaa koko ajan enemmän muualla valmistettua ruokaa. Kun nyt on taustalla valtiovallan tuki ja yritysten into lähteä viemään, niin tehdään homma hyvin.

Ei enää naapurin pojan suunnittelemaa logoa ja muoviämpäriä: Ei laiteta gourmeeta sillipurkkiin vaan viedään brändäys upeisiin pakkauksiin, jotka kiinnostavat kohdemaan kuluttajaa. Tehdään brändin lupaamaa puhdasta laatua, käytetään design-osaamista.

Jos saamme ulkomaalaiset kiinnostumaan suomalaisista tuotteista, eivätköhän suomalaisetkin seuraa perässä – ja päihitämme gojit ja chiat omilla marjoilla ja viljoilla.

Uskon puhtauden ja luonnollisuuden trendiin – miten olisi PureFood?

-          Maija Soljanlahti/viestintäpäällikkö

• Lasse Rask 10 vuotta sitten

Minusta PureFood istuu paremmin kuin cleanfood

Lähetä kommentti