Brändeillä nostetta

27.10.2014 14:24

Jäsenseminaarissa 25.10. hämmennettiin ja haarukoitiin ruoka-alan brändejä ja kuluttajia.

Agronomiliiton jäsenseminaarissa pohdittiin brändejä. Herättäviä, myönteisiä puheenvuoroja kuultiin ruoka-alan puolesta. Tekemistä on, mutta niin on myös tuhannen taalan paikkoja.

Oma tiivistykseni seminaarin annista on, että tarinat ja tunteet ovat tärkeitä. Vaikka kuinka olemme rationaalisia oman elämämme päätöksentekijöitä, olemme kuluttajina pitkälti tunteiden vietävissä. Ruoka on asia, jonka avulla ihmiset ilmentävät itseään. Siksi ruokabrändit ovat kiinnostavia ja arvostettuja.

Pulp Agencyn toimitusjohtaja Antti Asumaa sai ravistettua ja ainakin osan uskomaan, että tuotteen tai palvelun ei tarvitse olla aivan loppuun saakka hiottu timantti, vaan vähintään yhtä tärkeää on kertoa sen ympärille luotu tarina kiinnostavasti. Ja timanttia on kyettävä muokkaamaan matkalla – asiakasta kuunnellen. Antti toivoi, etteivät suomalaiset ”hukkuisi juoksuhiekkaan”, vaan tekisivät markkina-analyysin tarkkaan ja siten valitsisivat erottuvan strategian markkinan valloittamiseksi. Klikkaa tästä Antin videotiivistykseen kestävästä brändistä.

Finpron toimialajohtaja Esa Wrang esitteli suomalaisen ruoan vientiohjelmaa ja allekirjoitti Asumaan teesejä erottumisesta, markkinan rajaamisesta ja strategisen ajattelun tärkeydestä. Vientiohjelman suunnitelmat ovat jo pitkällä. Koko satapäinen sali liiton jäseniä toivonee lämpimästi tuloksellista talvea tälle vientipuristukselle, jonka takana Agronomiliiton lisäksi seisoo Akava. Katso Esan kalvot tästä.

SOK:n viestintäpäällikkö Outi Hohti nostatti uskoa kotimaisen ruoan vahvuuksiin mutta muistutti myös siitä, että töitä on tehtävä joka päivä, jotta luottamus kotimaiseen pysyy yllä. Hän osoitti, kuinka tärkeää on kohdata uudet sukupolvet niillä keinoin, jotka he kokevat omikseen. Yleisöä ilahdutti, että S-ryhmän oma Kotimaista-brändi syrjäyttää vähitellen Rainbow-tuotteita – aina kun kotimaisuuskriteerit täyttyvät. Katso Outin esitys tästä.

Agronomiliiton ura-asioiden päällikkö Heidi Hännikäinen brändäsi esimerkin omaisesti itseään henkilönä. Jokaisella meillä on brändi: asiantuntijana, ihmisenä.  Jokaisella meistä on avaimet tuoda esiin omaa asiantuntemusta ja vaikuttaa siten alan kiinnostavuuteen ja työnantajien maineeseen. Keskusteluissa monesti sosiaalinen media nousee ykköskanavaksi, mutta paikkoja kohdata tärkeitä ryhmiä on muuallakin – kuten jäsenseminaarissa. Katso ruuduntallennus, jonka Heidi nauhoitti ennen seminaaria.

Jos haluaa pitää brändin – oli se sitten tuotteen, yrityksen tai oman henkilöbrändin – hallinnassa, työtä on tehtävä. Se vaatii tuotteen tai palvelun tai itseensä erityispiirteiden tunnistamista ja markkinaan tai kohdeyleisöön tutustumista.

Yksin ei tätä tarvitse tehdä. Apua ja tukea löytyy: joko meiltä liitosta asiantuntijalta (urapalvelut@agronomiliitto.fi), vientiponnisteluissa vertaisilta tai Finprolta tai sitten ammatikseen tuotteita ja palveluita brändääviltä yrityksiltä.

Jatketaan alamme brändäämistä yhdessä!

ETM Maija Soljanlahti, viestintäpäällikkö

ps. Twitteristä löytyy tiivistettyjä ajatuksia seminaarista asiasanalla #brandinoste.

• Pekka Rinne 9 vuotta sitten

Olin todella harmissani, kun minulla ei ollut mahdollisuutta osallistua viime viikonlopun jäsenseminaariin. Kiva, kun olette rakentaneet kivan ja uudenlaisen paketin ilmeisesti antoisasta seminaarista herättää ruokasektoriamme. Tuli sellainen tunne kuin olisin ollut paikalla. Hyvät uudistuvat osaajat, ammattilaiset antavat uskoa tulevaisuuden tuottajille - kiitos.

Lähetä kommentti