SENIORIT: Kesäretki Etelä-Pohjanmaalle

15.7.2015 10:30 – 16.7.2015 15:00

Keskiviikko 15.7.

klo 10.30 Bussi noutaa junalla matkustavat Seinäjoen rautatieasemalta ja autoilijat Vaakunasta. Matkalla Lapualle paikalliset isännät kertovat päivän tavoitteista, kohteista ja näkymistä, joten olisi toivottavaa mahdollisimman monien osallistuvan ohjelmaan ja tässä vaiheessa.

klo 10.45 Bussi lähtee kohti Lapuaa, opastus bussissa

klo 11.30 Lounas: Ravintola Simpsiön Kullas. Lapuan Simpsiö on Etelä-Pohjanmaan korkein vuori, jonka päältä ravintolasta avautuu näkymä ympäröivään maakuntaan ja matkakohteisiimme. Lounaan yhteydessä maakuntaneuvos Antti Siljamäki antaa ruokamaakunnasta ja Lapuan kohteista tiivistetyn tietopaketin.

Kaksi rinnakkaisohjelmaa klo 13-15.30 (valitse jompi kumpi):
1. Maatalous ja maisema; Tutustumme uudenlaiseen peltojen tilusjärjestelyyn ja Lapuanjoen tulvasäännöstelyyn maanviljelysneuvos Sakari Ängeslevän ja Jussi Saaren opastuksella. Vierailemme Antti ja Sanna Saaren upouudessa kahden robotin pihatossa. Koemme rannattoman lakeusmaiseman ja pysähdymme kuuntelemaan lakeuden hiljaisuutta.
2. Yrittäjyys ja kädentaito; Tutustumme lapualaisiin käsi- ja taideteollisuusyrityksiin ja Lapuan nähtävyyksiin. Kohteina Villa Annala ja Lapuan Kankurit.

klo 15.30 Kokoontuminen Vanhassa Paukussa. Kahvituksen yhteydessä Lapuan kaupunginhallituksen puheenjohtaja, FM Teppo Ylitalon johdolla esillä Lapuan ja Vanhan Paukun historiaa ja nykyaikaa.

klo 17 Lähtö Seinäjoelle ja majoittuminen hotelli Vaakunaan.

klo 19.30 Lähtö bussilla yhteiseen illanviettoon Elinkeinotalolle. Iltapalaa ja yhteislaulua Sampsan laulukirjasta. Vapaamuotoista ohjelmaa. Musiikista huolehtii taatusti agronominen ja maaseututaustainen orkesteri "RIREKTIIVI". Iltapalan tarjoaa Atria ja Etelä-Pohjanmaan Maanviljelysseuran säätiö.

klo 23 Illanvietto päättyy. Paluu hotelliin omin neuvoin; kävellen tai taksilla.

Torstai 16.7.

Aamupalan jälkeen kirjaudutaan ulos hotellista ja lähdetään bussilla kohti Maaseutuvirastoa

klo 9.00 Maaseutuvirasto, ylijohtaja Leena Tenhola (bussikuljetus hotellilta). Valtakunnallisen Maaseutuviraston tärkeimmät tehtävät.

klo 10-12 Opastettu kierros Aalto-keskuksessa: Lakeuden Risti, teatteri ja kaupungintalo sekä Asmo Jaaksin "Arkkitehti-Finlandia"-maininnan saanut uusi kirjasto

klo 12-14 Valio - Osuuskunta Maitosuomi. Osuuskunnan toimitusjohtaja MMM Reima Luomala esittelee talon toimintaa. Lounas talon tapaan.

klo 14 Ilkka-yhtymä Oyj: toimitusjohtaja, agronomi Matti Korkiatupa. Maakuntalehtien rooli nykymedian pyörteissä.

klo 15 Kesäretki päättyy. Aikaa jäänee myös tuliaisostoksille.

Ilmoittautumisia retkelle aletaan ottaa vastaan 1.6.2015 klo 9 puhelinnumeroon 09 2511 160. Kesäretken hinta on 75 €/ei majoittuvat, 125 €/hlö 2 h. huoneessa ja 150 €/hlö 1 h. huoneessa. Osallistumismaksu laskutetaan ennen juhannusta. Ilmoittautumisaika päättyy 15.6.2015.