#UpeaUra – Osaamista ja kokemuksia jakamassa!

14.2.2017 10:15

Mitä tapahtuu, kun kaksi naista perustaa ryhmän, jossa voi keskustella työnhausta toinen toista tukien? Syntyy ilmiö nimeltä Ompeluseura, joka järjesti täynnä energiaa ja osaamista olevan verkostoitumistapahtuman #UpeaUra viime perjantaina Helsingissä Korjaamolla. Minulle oli suuri ilo olla mukana upeassa uudenlaisessa ura- ja työnhakutapahtumassa, jossa useat vapaaehtoiset jakoivat tietoaan ja taitojaan muiden hyväksi. Meitä oli paikalla 400, mutta päivää seurattiin myös etäyhteydellä. Yhteensä kuulolla oli noin 900.

Se tunnelataus, joka syntyy saliin, kun Suomen suurimman lasikaton rikkonut presidentti Tarja Halonen avaa tilaisuuden, on käsin kosketeltavissa. Sali on täynnä satoja osaavia ja vahvoja naisia, jotka haluavat tukea toisiaan ja edistää työelämän tasa-arvoa. Tunnelman tiivistyessä useammalla kuin yhdellä minun lisäkseni on silmät kosteina. "Vaikuttakaa iloisella tsemppaavalla tavalla kuten täällä tänään! Olkaa aktiivisia ja tarttukaa mahdollisuuksiin! Tehkää omasta työstänne mielenkiintoista ja tärkeää”, kannustaa presidentti Halonen. Yleisö osoittaa suosiotaan seisaalta.

Mennäänpä vielä hetki taaksepäin. Jo ovella sisään astuessani aistin erilaisen latauksen kuin yleensä. Tunnen olevani tervetullut itsenäni. Tittelit ja organisaatiot ovat nimikylteistä poissa. Minua pyydetään kirjaamaan ”osallistujapassiini” nimeni sekä asian, josta minulta voi kysyä lisää päivän aikana. Kaikki ovat valmiita tutustumaan ja keskustelemaan.

Presidentti Tarja Halosen avattua tilaisuuden kuuntelemme mielenkiintoisia alustuksia ja paneeleita. Päivä jakautui neljään rinnakkaisteemaan: menestyksen johtaminen, työllistä itsesi, uskallus ja upea ura sekä luovuus ja strateginen ajattelu. Kaikki niin mielenkiintoisia, että omaa raidettaan oli välillä hankala valita. Onneksi Twitter-seinät mahdollistivat muiden raiteiden seuraamisen, ja myös ne, jotka eivät mahtuneet mukaan, saivat virtuaalimaistiaisia. Näistä teemoista lisää seuraavissa blogeissa.

”Vaikuitakaa iloisella tsemppaavalla tavalla!” Juuri tällä lauseella voin kuvata omaa kokemustani tapahtumasta. Keneen hyvänsä törmäsin päivän aikana, oli hän valmis auttamaan ja keskustelemaan mielenkiintoisista asioista liittyen uraan ja elämään. Pitkin päivää käytävä- ja lounaskeskusteluissa oli aistittavissa vanhojen tuttavuuksien kuulumisten vaihtoa, mutta myös uusien tuttavuuksien kokemusten ja verkostojen vaihtoa. Tapahtuman tunnelma kulminoituu minulla tähän: Jokainen kokemani ja vierestä näkemäni kohtaaminen oli aito. Halu tukea ja auttaa toisia oli fiiliksenä ilmassa. Kukaan ei ollut verkostoitumassa vain verkostoitumisen vuoksi.

Käyntikortit eivät ole kuolleet vielä mobiililaitteiden ja LinkedInin maailmassa. Mukaani tarttui monta käyntikorttia, ja huomasin jälkeen päin, että kohtaamisissa ei tullut mieleen ottaa kasvotonta mobiililaitetta käteen. Ehkä joku toimi näinkin, mutta omalla kohdallani digikäyttö jäi Twitteriin, jossa itseni lisäksi moni muu jakoi päivän aikana omia ajatuksiaan ja kokemuksiaan muille.

Vaikka verkosto ja verkostoituminen ovat sanoina kuluneita ja kamalia, niin tämäkin tilaisuus vahvisti uskoa verkostojen voimaan. Meillä liitossa on myös paljon annettavaa esimerkiksi Naisagronomien verkoston kautta. Marraskuussa vedin Naisagronomien tilaisuudessa workshopia, jossa pohdittiin Naisagronomien oman naisverkostoryhmän perustamista Facebookiin. Ryhmässä on jatkossa mahdollisuus mm. sparrata toisiamme, neuvoa työhön tai työhaastatteluun liittyvissä kysymyksissä tai ilmoittaa avoimista työpaikoista. Kannattaa seurata Naisagronomien Facebook-sivuja sekä jäsensähköposteja, jotta tiedät milloin sivut ovat valmiit käyttöön! Myös liiton LinkedIn-ryhmä taipuu yhteiseen keskusteluun ja sparraukseen. Suljettuun ryhmään pääset liittymään osoitteessa https://www.linkedin.com/groups/6770519 .

Sain itse kokea verkoston voiman konkreettisesti energisoivana fiiliksenä perjantaina, ja hieno tunne jatkui koko viikonlopun ja lämmittää edelleen! Kiitos Maria Teikari @mariateikari ja Milla Halme @halmeilla sekä muut järjestelyissä mukana olleet #ompeluseura #UpeaUra @UpeaUra

Heidi / Urapalvelut

Ompeluseuran tausta:

Maria Teikari (vasemmalla) ja Milla Halme (oikealla) perustivat Facebookiin naisverkosto Ompeluseuran vuonna 2014. Verkoston jäsenmäärä kaksinkertaistui kymmeneentuhanteen muutamassa kuukaudessa. Oli siis tarve verkostolle, jossa piilotyöpaikat ja työelämän hiljainen tieto tulisivat näkyväksi. Tällä hetkellä verkostossa on noin 15 000 jäsentä. Ryhmällä on nykyisin toimintaa myös LinkedIn:ssä.

Lue lisää Ompeluseurasta:

Lähetä kommentti