Haastamme sinut mentoriksi sekä/tai varjostettavaksi – pistetään hyvä kiertämään!

21.9.2016 14:54

Tämän päivän tilanne on hyvin erilainen työnhaun kannalta kuin monen mentorin siirtyessä työelämään; verkostoilla, oman osaamisen tunnistamisella ja aidolla innostuksella on suuri merkitys työpaikan saamisessa. ”Tutkinto yksin ei riitä työnhaussa”, kirjoitin jo blogissani vuonna 2013. Tilanne ei juurikaan ole muuttunut, vaan pikemminkin kehittynyt entistä enemmän siihen suuntaan, että oma osaaminen tulee osata tuoda esille pitkin työuraansa. Verkostot on oltava kunnossa jo silloin kun uutta työtä lähdetään etsimään.

Tule mukaan jakamaan työelämätietoutta ja tukemaan sitä kautta alallemme tulevia uusia ja jo alalla oleviakin kollegoitamme, jotka etsivät joko ensimmäistä tai seuraavaa työpaikkaansa. Mukana olleet ovat olleet innostuneita ja saaneet paljon myös omaan elämäänsä: positiivisia kokemuksia, uusia oivalluksia ja kontakteja. Kun hektisessä arjessa näihin asioihin ei muuten tule kiinnitettyä huomiota, niin tällaiseen toimintaan osallistuminen laittaa melkeinpä pakolla itsensä pohtimaan omia tavoitteita tulevaisuudelle.

Työkokemuksen puute sekä vähäiset kontaktit työelämään ovat suurimpia uhkatekijöitä valmistumisen jälkeiselle työllistymiselle. Siksi liitossa keskitymme keinoihin, jotka auttavat jäseniämme tunnistamaan omaa osaamistaan paremmin, markkinoimaan sitä sekä tarjoamme mahdollisuuksia päästä tutustumaan kiinnostaviin työnantajiin. Mentorointia on tehty jo yli 15 vuotta, mutta nyt rinnalle olemme tuoneet uutena tuotteena työpaikkavarjostuksen.

Unelmani on, että jokainen valmistumisvaiheessa oleva, vastavalmistunut ja työtön saisi itselleen halutessaan henkilökohtaisen mentorin työelämästä. Siinä haaste, jonka heitän teille valmistuneille kollegoille nuorten sekä työttömien auttamiseksi työmarkkinoille. Tulkaa mukaan ja antakaa hyvän kiertää!

Lähde mentoriksi!

Jos sinulla on yli 10 vuoden työkokemus, niin omaat riittävän kokemuksen työelämästä ja osaamisen omalta alaltasi toimiaksesi mentorina. Mentoroitavat ovat useimmiten maisterivaiheen opiskelijoita tai vastavalmistuneita ja kiinnostuneita tutustumaan erilaisiin työtehtäviin, sijoittumismahdollisuuksiin sekä luomaan verkostoja. Agronomiliiton mentor-ohjelma kestää joko syyskuusta toukokuuhun tai helmikuusta lokakuuhun.

Lue lisää mentoroinnista

Ilmoittaudu mentoriksi

Lähde varjostettavaksi!

Haluatko tukea nuoria työuraa aloittavia opiskelijoita ja valmistuvia? Ota opiskelijat tutustumaan työhösi ja työyhteisöösi yhden työpäivän ajaksi! Työpaikkavarjostuspilotin opiskelijaporukka etsii kokeneita alan osaajia, joiden tavalliseen työpäivään ja työpaikkaan pääsisimme tutustumaan.

Lue lisää työpaikkavarjostuksesta

Ilmoittaudu varjostettavaksi